TÂM CỘI NGUỒN
TÂM NGUYÊN THỦY
Achan Chah
Nguồn : Training the mind (Taste of freedom)
Suối nguồn tâm linh (Chương I – Vấn đề của
tâm)
Minh Vy dịch Việt
Vấn đề của tâm là - thật sự thì không có gì trục trặc với nó cả.
Bản chất cố hữu của nó là vậy, nó thuần khiết, trong sạch. Tự nó sẵn đã bình
an. Nếu có những lúc tâm không an lạc, đó là bởi vì nó chạy theo cảm xúc thương
ghét buồn vui ở đời. Cái tâm chân thật không có gì là vui buồn hay thương ghét
mà chỉ là sắc thái của tự nhiên.Nó trở nên bình an hay chao động chỉ vì nó bị cảm
xúc lừa gạt. Một cái tâm chưa được huấn luyện quả thật rất khờ dại. Lục trần
cho nó những ảo giác về hạnh phúc và đau khổ, nhưng bản chất thật sự của tâm
không có những thứ này.Hạnh phúc hay đau khổ không phải là tâm, mà chỉ là những
cảm xúc đang lừa gạt chúng ta. Tâm chưa được huấn luyện dễ bị đánh lạc hướng và
chạy theo những thứ này.Nó quên chính nó. Rồi chúng ta nghĩ rằng đó chính là
chúng ta đang tức giận hay vui sướng hay gì đó.
Nhưng thật sự thì tâm
của chúng ta đã sẵn và tĩnh lặng và bình an – thật sự bình an! Giống như
chiếc lá vẫn đứng im chừng nào nó chưa bị gió thổi. Nếu gió đến, chiếc lá đong
đưa chao động. Sự chao động là do gió – sự chao động của tâm do lục trần, tâm
chạy theo chúng.
Sự tu hành
của chúng ta chỉ là để nhìn thấy bản chất thật sự của cái “Tâm Nguyên thủy”. Chung ta phải huấn luyện tâm để thấu hiểu,
nhận biết được lục trần và không bị
chúng đánh lạc hướng, để làm cho tâm được thanh bình an lạc. Đây chính là mục
đích của tất cẩ những sự tu hành cam khổ mà chúng ta phải trãi qua.
THE NATURAL STATE OF THE MIND
Achan Chah
Training the mind (Taste of freedom)
Training this mind . . . actually there’s
nothing much to this mind. It’s simply radiant in and of itself. It’s naturally
peaceful. Why the mind doesn’t feel peaceful right now is because it gets lost
in its own moods. There’s nothing to mind itself. It simply abides in its
natural state, that’s all. That sometimes the mind feels peaceful and other
times not peaceful is because it has been tricked by these moods. The untrained
mind lacks wisdom. It’s foolish. Moods come and trick it into feeling pleasure
one minute and suffering the next. Happiness then sadness. But the natural
state of a person’s mind isn’t one of happiness or sadness. This experience of
happiness and sadness is not the actual mind itself, but just these moods which
have tricked it. The mind gets lost, carried away by these moods with no idea
what’s happening. And as a result, we experience pleasure and pain accordingly,
because the mind has not been trained yet. It still isn’t very clever. And we
go on thinking that it’s our mind which is suffering or our mind which is
happy, when actually it’s just lost in
its various moods.
The point is that really this mind of ours is
naturally peaceful. It’s still and calm like a leaf that is not being blown
about by the wind. But if the wind blows then it flutters. It does that because
of the wind. And so with the mind it’s because of these moods – getting caught
up with thoughts. If the mind didn’t get lost in these moods it wouldn’t
flutter about. If it understood the nature of thoughts it would just stay
still. This is called the natural state of the mind. And why we come here to
practice now is to see the mind in this original state. We think that the mind
itself is actually pleasurable or peaceful. But really the mind has not created
any real pleasure or pain. These thoughts have come and tricked it and it has
got caught up in them. So we really have to come and train our minds in order
to grow in wisdom. So that we understand the true nature of thoughts rather
than just following them blindly.
The mind is naturally peaceful. It’s in order to
understand just this much that we have come here together to do this difficult
practice of meditation.
Không có nhận xét nào:
Đăng nhận xét